۱۳۹۱ آذر ۲۴, جمعه

تاریخچه ی قهوه ی ترک و فال قهوه


بر خلاف تصور خیلی از ایرانی ها که برای نشان دادن کلاس به جای چای, قهوه می نوشند و حتی به جای قهوه از واژه ی کافی استفاده می کنند قهوه نوشیدنی غربی نیست بلکه این نوشیدنی رو عربها کشف کردند و ترک ها به غربی 

ها دادند. واژه ی قهوه عربی شده واژه"کفا" یا کافا است که در اصل نام منطقه و شهری در آفریقا است که گیاه قهوه در ابتدا در آنجا یافت شده است. به احتمال زیاد قهوه اولین بار در کشور اتیوپی تولید شده البته برخی کشور یمن را منشا تولید قهوه می‌دانند و کم کم استفاده از آن در سراسر شبه جزیره عربستان رواج یافت اعراب در ابتدا قهوه را بدون برشته کردن و به صورت سبز دم میکردند که یک نوشیدنی رقیق مانند چای از آن حاصل میشد. بعدها توسط حکام عثمانی به ترکیه رسید. و ترکها روش جدیدی در دم و نوشیدن قهوه ابداع کردند و قهوه ی ترک را به جهان صادر کردند. اولین قهوه خانه جهان هم به نام کیواهان Kiva Han، در سال ۱۴۷۵ در قسطنطنیه یا استانبول امروزی تاسیس شد. شناسایی و فرهنگ مصرف قهوه توسط ساکنان اروپای غربی و آمریکا به اواخر قرن ۱۸ میلادی بر میگردد . در وین سال ۱۶۸۳، هنگامی که ترکان مجبور به شکستن محاصره وین شدند، ۵۰۰ گونی قهوه را بر جا گذاشتند. یک تاجر لهستانی از این قهوه استفاده کرد و اولین قهوه خانه برلین را راه اندازی نمود. قهوه به سرعت مبدل به نوشیدنی دلخواه طبقه متوسط اروپایی شد و قهوه خانه های متعدد در گوشه و کنار برپا شدند. و حتی مدتی در اروپا به بهانه ی این که قهوه نوشیدنی مسلمانان است توسط پاپ ممنوع اعلام شد.

فرهنگ قهوه در ترکیه به زمان عثمانی برمیگردد و همانطور که چای در فرهنگ انگلیسی ها جایگاه خاصی دارد و چای انگلیسی ساعت خاصی دارد در ترکیه هم قهوه ی ترک ساعت خاصی در صبح و ظهر دارد به طوری که امروزه در زبان ترکی به صبحانه "Kahvaltı" به معنای هر چیزی که قبل از قهوه می خورند گفته میشود و همچنین نوشیدن قهوه آداب خاصی در فرهنگ ترکها دارد در کنار قهوه ی ترک یک لیوان آب و لوکوم گل که یک نوع شیرینی است سرو میشود آب قبل از قهوه برای تمیز کردن دهان نوشیده میشود چون قهوه احترام خاصی دارد و دهان باید تمیز باشد.در ترکیه در بسیاری از مراسم از جمله مراسم خواستگاری به جای چای از قهوه ی ترک استفاده میشود و هم اکنون قهوه ی ترک در بسیاری از کشور ها به همین نام شناخته میشود و محبوبیت بسیاری دارد یکی از دلایل محبوبیت قهوه ی ترک فال قهوه است زیرا تنها از این نوع قهوه میتوان فال گرفت برخی از تاریخ شناسان اعتقاد دارند که فال قهوه را کنیزان حرم سرای عثمانی برای صحبت کردن در مورد بعضی از مسائل ممنوعه اختراع کردند و بعد ها همه گیر و به نوعی فال تبدیل شد . برخی هم منشا پیدایش فال قهوه رو فرانسه می دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر